Gezond eten en drinken

gezond eten

Iedereen weet dat het belangrijk is, maar toch lukt het maar weinig mensen om zich echt aan hun goede voornemen te houden om gezond te eten en drinken. In dit artikel vind je meer informatie over gezond leven en eten, met tips voor mensen die net zijn begonnen om gezonder te eten.

Gezond leven en eten

Gezond eten en drinken is een goed voornemen dat elk jaar weer in de top 5 van goede voornemens staat. Iedereen wil graag gezond zijn en lekker in zijn vel zitten. Sommige mensen willen gezonder gaan eten om af te vallen, andere mensen willen een betere conditie opbouwen en een derde wil gezond eten tijdens een zwangerschap.

Welke reden je ook hebt: gezond eten is voor iedereen belangrijk en goed! Toch lukt het vaak maar een paar weken om het vol te houden en daarna vervallen we allemaal al snel weer in ons oude patroon.

Wat houdt je tegen?

Wat houdt jou tegen om gezonder te eten en drinken? Er zijn verschillende redenen waarom mensen het niet voor elkaar krijgen om blijvend gezonde keuzes te maken. Verleidingen liggen altijd op de loer in de vorm van snoep, frisdrank, chips, snacks en andere ongezonde voedingsmiddelen. Vooral gezond eten op school of in een bedrijfskantine is vaak ondoenlijk, soms is er geen enkele gezonde keuze!

Iets anders dat ons naast de verleidingen tegenhoudt, zijn we zélf. In de loop van de tijd heb je ongezonde gewoontes opgebouwd. Als je nu opeens gezonder wilt gaan leven dan zal dat niet opeens van een leien dakje gaan. Het kost tijd om een nieuwe gewoonte aan te leren en het is makkelijker om uit automatisme een zak chips in je winkelwagen te leggen dan om na te denken over wat je als alternatief gaat eten.

Tips om je gezonde levensstijl wél vol te houden
Gezond eten en drinken is een goede start van een nieuwe, gezondere levensstijl. Om dit vol te houden hebben we de volgende tips voor je:

  • Wees niet te streng voor jezelf. Alle begin is moeilijk en je zult vast een keer de fout ingaan. Dat is niet erg, zo lang je maar weer opnieuw begint. Denk niet direct dat alles verloren is als je een keer een ongezonde maaltijd hebt gegeten. Je kunt altijd opnieuw beginnen!
  • Schrijf voor jezelf op wat jouw motivatie is om gezonder te gaan leven. Een goede motivatie kan bijvoorbeeld zijn gezond eten tijdens je zwangerschap of minder snel moe zijn.
  • Verzin van tevoren wat je wilt gaan eten en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk van tevoren voorbereid hebt. Als je pas bij thuiskomst gaat nadenken over wat je wilt gaan eten is het al snel heel verleidelijk om voor een makkelijke ongezonde maaltijd te gaan. Dit geldt ook als geen gezond eten op school kunt kopen: door zelf thuis een maaltijd voor te bereiden voorkom je dat je gedwongen wordt om ongezonde snacks te kopen.
  • Om de motivatie te behouden kan het helpen om iemand te vinden die hetzelfde doel heeft. Door samen met een vriendin te besluiten om gezonder te gaan leven wordt het opeens een stuk makkelijker. Ook kun je via internet op zoek gaan naar gelijkgestemde mensen die ook aan hun gezondheid willen werken.
  • Verzin alternatieven voor jezelf. Gezond eten is een stuk makkelijker vol te houden als je jezelf niet alles hoeft te ontzeggen. Voor veel ongezonde snacks is er een gezonder alternatief te vinden!

Met deze tips moet het vast lukken om een vliegende start te maken!

Veel succes.