Hoe pas je paleo toe in de praktijk?

een gezond paleo ontbijt

Allereerst een kleine introductie over wat paleo eigenlijk inhoudt. Met paleo eten wordt bedoeld dat we net zo gaan eten als vroeger onze voorouders deden. De bedoeling is om door middel van voeding enkel nuttige voedingsstoffen binnen te krijgen en ‘lege’ ingrediënten zoveel mogelijk proberen te vermijden. De focus wordt dus gelegd op natuurlijke voeding met gezonde eigenschappen. Vlees, groenten, zaden, noten, eieren, vis en eieren zijn voorbeelden van deze gezonde voedingsmiddelen. Toegevoegde suikers, granen, zuivel en alcohol zijn juist voedingsmiddelen die beter vermeden kunnen worden. Elk lichaam is anders en gezonde voeding is dan ook voor ieder verschillend, experimenteren met voeding is dan ook aan te raden. Met paleo heb je een uitstekend leidraad voor een gezonde eet balans, een balans die jouw lichaam (én geest) zeer zeker zal gaan waarderen. Begin de dus met een gezond paleo ontbijt.

Paleo is meer dan alleen maar gezond eten.
Een gezonde paleo voedingswijze helpt veel mensen om van hun lichamelijke klachten af te komen of sterk te verminderen. Problemen als eczeem, hoofdhuidroos, slaapproblemen en galklachten zijn slechts enkele van voorbeelden van deze klachten. Ook het moe, somber en lusteloos voelen zijn klachten die na een tijd het paleo dieet gevolgd te hebben sterk verminderen. Deze problemen zijn te wijten aan glucosestofwisseling, een slechte hormonale balans of vindt de oorsprong in je darmen. Allemaal klachten die je met een pilletje of een zalfje wel kunt verzachten maar beter is het om de oorzaak aan te pakken. Naast een gebalanceerde voeding in de vorm van een paleo dieet zijn er meer aspecten voor een betere balans en gezondheid. Goed slapen, regelmatig ontspannen en genoeg bewegen zijn ook punten die bijdragen om een stuk gezonder te leven. Te weinig bewegen, slechte voeding, slaapgebrek en stress zijn allen factoren die niet meehelpen aan een goede gezondheid!

Is een paleo dieet makkelijk vol te houden?
Een paleo dieet is zeker makkelijker vol te houden dan de meeste traditionele diëten. Met een paleo dieet hoef je namelijk nooit honger te hebben. Bij een hongergevoel heb je dus gewoon niet genoeg gegeten en mogen de maaltijden wel iets groter. Tussendoortjes zijn wel af te raden, vooral ongezonde verleidingen natuurlijk! Na een week van paleo dieet ga je je vanzelf steeds beter voelen, je suikerspiegel word stabieler en hebt minder trek om tussen de maaltijden door te snoepen. Je hebt al gauw in de gaten hoe goed je je kan voelen door het eten van gezonde voeding. Ongezonde verleidingen zijn steeds makkelijker te weerstaan. Naast een gezonde portie wilskracht komt het vooral neer op een goede planning en voorbereiding. Daarnaast is het eigenlijk gewoon een kwestie van een paar kleine aanpassingen aan de eetgewoonten die je daarvoor had. Als je dit een tijdje consequent volhoudt worden dit vanzelf automatismen. In het begin is het dieet een kleine zoektocht in balans totdat je inziet wat verschillende soorten voeding met jouw lichaam doet. Wanneer je deze signalen weet te interpreteren neem je vanzelf de juiste beslissingen op eet gebied.

Een paleo dieet toepassen in de praktijk
Wat we je graag willen meegeven in dit blog is dat je je niet teveel moet focussen op wat je allemaal wel niet zou mogen eten. Het werkt ontmoedigend en je streeft je doel daarmee voorbij. Beter kijk je naar wat je wél mag eten, het maakt de overgang naar een paleo dieet een stuk gemakkelijker. Overigens praten we wel steeds over een dieet, maar paleo is eigenlijk meer een lifestyle te noemen. Hoe een typische paleo maaltijd er dan wel niet uit ziet? Een doorsnee paleo maaltijd bestaat uit een stuk vis of vlees, plus een flinke portie groente. Daarnaast een handje noten of een bescheiden stukje fruit. De traditionele broodtrommel zal een geheel andere invulling krijgen in ieder geval aangezien granen bij een paleo dieet uit ten boze zijn. Misschien wel wat meer werk als het smeren van een paar boterhammen dat is waar, maar wat is jouw gezondheid je waard? Wil je daarnaast je goed houden aan het paleo dieet laat je pasta en rijst achterwege. Bovendien laat je zuivel, kaas en grote hoeveelheden melk in vervolg ook beter staan.

Het paleo dieet, ieder zijn eigen manier
Gebruik paleo in de eerste plaats vooral als beginpunt van een zoektocht naar de juiste balans en luister daar vooral voor naar jouw lijf. Wanneer je het ziet als een tijdelijk eliminatiedieet kun je het dieet daarna bijschaven naar jouw wensen en er je eigen vorm van paleo van maken. Zorg er in ieder geval voor dat je lichaam ontsuikerd wordt in deze eerste periode en zo op deze manier je lichaam te ontgiften. Daarna kun je vrijwel alles eten zolang het maar niet teveel is aan koolhydraten en vetten. Veel mensen geven hun eigen draai aan het paleo dieet door de zogenoemde 80-20 regel. Ongeveer tachtig procent van de tijd houden ze zich strikt aan het paleo dieet en de andere twintig een stuk minder. Dan is er ook ruimte voor bijv. een gebakje, biertje, wijntje of zuivel. Er bestaat dan ook geen juiste manier om een paleo dieet te volgen, het gaat er vooral om wat jouw gelukkig maakt!